Modulen en Keuzevakken
Het onderwijs is zo geschreven dat alle eindtermen worden behandeld. Voor modulen en keuzevakken geldt dat de SVC (sector vernieuwingscommissie) de eindtermen af en toe zal aanpassen. Edumeijsch zorgt ervoor dat met de dan geldende eindtermen gewerkt kan worden. Dat betekent dus dat wij de modulen en keuzevakken herzien als dit nodig is.
In onze module staat een werkplek centraal waar zich meerdere beroepen afspelen. De leerling volgt meerdere personages.
Modules:
Mens en gezondheid
Mens en omgeving
Mens en omgeving
Mens en activiteit
Mens en zorg
Keuzevakken:
Kennismaking met uiterlijke verzorging
Haarverzorging
Huidverzorging
Welzijn kind en jongere
Wonen en huishouden
Assisteren in de gezondheidszorg
Welzijn volwassenen en ouderen
Facilitaire dienstverlening: catering en inrichting
Facilitaire dienstverlening: onderhoud en receptie
Ondersteuning bij sport- en bewegingsactiviteiten
Voorkomen van ongevallen en EHBO
Techniek binnen zorg en welzijn
Bij de keuzevakken zijn verwijzingen naar het portal opgenomen. De keuzevakken bevatten ook opdrachten zoals rap, podcast, film, review, tutorial. Er wordt gewerkt met een structuur van vijf ‘hoofdstukken’, die allen even lang duren en waarvoor geldt dat ze niet op volgorde gemaakt hoeven te worden. Ieder hoofdstuk wordt met een geïntegreerde opdracht met beoordelingsschema a la CSPE afgesloten. Er zijn duidelijke sturende LOB opdrachten. En zijn toetsvragen.
Uitgangspunten bij de keuzevakken:
Techniek binnen zorg en welzijn
Bij de keuzevakken zijn verwijzingen naar het portal opgenomen. De keuzevakken bevatten ook opdrachten zoals rap, podcast, film, review, tutorial. Er wordt gewerkt met een structuur van vijf ‘hoofdstukken’, die allen even lang duren en waarvoor geldt dat ze niet op volgorde gemaakt hoeven te worden. Ieder hoofdstuk wordt met een geïntegreerde opdracht met beoordelingsschema a la CSPE afgesloten. Er zijn duidelijke sturende LOB opdrachten. En zijn toetsvragen.
Uitgangspunten bij de keuzevakken:
- In de maatschappij veranderen de mogelijkheden voor het geven van onderwijs. Het keuzevak is zo geschreven dat het mogelijk wordt om leerlingen zelfstandiger en eventueel op afstand onderwijs te laten volgen.
- De vakinhoudelijke uitwerking van alle keuzevakken die in opdracht van Stichting Platforms VMBO is ontwikkeld.
- Ontwikkelingen die gaande zijn in de vervolgopleidingen. Door een andere invulling van gezondheid, verandert de gezondheidszorg en verandert ook de opleidingsstructuur. Door aan te sluiten bij deze vernieuwingen, bieden we VMBO leerlingen een betere doorstroom aan.
- De adviezen uit ‘Ons onderwijs 2032’ waarin in opdracht van de staatssecretaris van OCW de visie op de kennis en vaardigheden die leerlingen moeten opdoen, is uitgewerkt.
- De wens vanuit het veld om meer handvaten voor LOB te bieden.
- De wens vanuit het veld om geïntegreerde opdrachten te hebben met beoordelingsschema’s.
- De wens vanuit het veld om dubbelingen er zoveel mogelijk uit te halen.