Praktijk
Projectmatig Praktisch LOB
Edumeijsch heeft een unieke manier ontwikkeld om handelingen aan te leren (Europees geregistreerd BOIP056088).
Leerlingen creëren een beeldverhaal. Dit doen ze door hun eigen foto’s toe te voegen aan de door Edumeijsch aangeleverde teksten.
Praktijk vormt één van de pijlers van het onderwijs volgens Edumeijsch, er wordt dan ook veel tijd voor ingepland. Het praktijkmoment kent een vaste opbouw, bestaande uit vijf stappen:
- De docent demonstreert de handeling.
- Leerlingen lezen de handelingen door.
- Leerlingen gaan in groepjes de praktijk uitvoeren, iedere handeling wordt gefotografeerd.
Als leerling 1 de praktijk heeft uitgevoerd gaat leerling 2 de praktijk doen. Daarnaast is er een fotograaf en soms een leerling die de patiënt of cliënt speelt. - Iedere leerling koppelt de gemaakte foto’s aan de handelingen. Dit gebeurt met de computer. Zo ontstaat een beeldverhaal waarin de leerling in woord en beeld zichzelf de handeling ziet doen.
- De bewerkte praktijkkaart wordt geprint en in de insteekhoes van de leerling bewaard.
Natuurlijk kan er ook gebruik gemaakt worden van de afvinklijsten die met de praktijk horen.
Praktijk is bij Edumeijsch ook écht praktijk. Het maken van een poster, een tabel, een folder of het houden van een voorlichting zien wij als manieren om met de theorie om te gaan. Deze opdrachten zijn dan ook volop opgenomen in het materiaal.
Daarnaast is er dus praktijk, We hebben een praktisch vak en dit moet duidelijk zichtbaar zijn in de lessen.